torsdag 29 september 2016

Mera Luang Prabang

Andra dagen i Luang Prabang ägnade jag mest åt att cykla runt och återupptäcka staden. De flesta guesthouses hyr eller lånar ut cyklar och det är ett smidigt sätt att ta sig runt.
För den som besöker staden för första gången så kan jag rekommendera några utflykter:
En båtutflykt till Pak Ou grottorna är ett trevligt sätt att uppleva floden. Dessutom är själva grottorna ganska fantastiska med flera tusen buddafigurer. Man tror att de första buddorna placerades i grottorna på 1500-talet, men grottorna har varit en helig plats i flera tusen år. På tillbakavägen till Luang Prabang besöker man en såkallad "Wiskey Village" där de tillverkar Lao Lao, det laotiska risbrännvinet. Här kan man köpa med sig LaoLao och risvin om man vill eller bara kolla på produktionen. Det finns också en liten textilmarkad i byn.
Om man besöker Luang Prabang i Oktober- November -Decemner så kan man även göra en utflykt till något av vattenfallen i närheten. Väldigt fina! Men längre in på torrperioden (Februari -Mars) så är det dåligt med vatten i fallen och därmed inte mycket att se.
Inne i själva stan så ska man så klart klättra upp på Mount Phu Si. Stämningsfullt och jättefin utsikt. Det finns också en del andra fina tempel att besöka.
En personlig favorit är marknaden. Den riktiga marknaden alltså, inte de små mer turistinriktade inne i stan. Den går under namnet nya morgon marknaden eller Phusi market och ligger en bit utanför centrum. Det tar ungefär en kvart att cykla eller 5 minuter med tuctuc. Här kan ni se alla upptänkliga sorters mat. Dessutom säljs tobak i lösvikt och alla upptänkliga sorters lokala snacks. Numera finns det även en del köksutrustning och elektronik till salu på markanden.

Bananblommor
Sticky rice i olika färger

Citrongräs och kryddträ
Tobak


Att bara strosa runt i stan och dricka kaffe på olika små ställen är mycket rogivande och fotoobjekten närmast ramlar över en.




 

På kvällen åt jag på en av stadens bättre laotiska restauranger -  Tamarind.


Himlans gott! På väg från restaurangen träffade jag några holländska tjejer som jag pratat med föregående kväll. De berättade att de skulle ta en matlagningskurs med restaurangens matlagningsskola nästa dag. Då bestämde jag mig för att också ta en matlagningskurs - inte för att jag lär mig så mycket matlagning på en sådan kurs (jag är ju kock...), men det är alltid ett perfekt tillfälle att lära sig mer om olika råvaror. Tamarinds kurser till nästa dag var fullbokade, men de rekommenderade en konkurent - Tamnak Lao. Tamnak Lao hade gott om platser på sin dagkurs, så den fick det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar