torsdag 22 september 2016

Mera Phonsavan

Resten av dagen tillbringade jag med att cykla runt i stan. Phonsavan är ingen vacker stad. Uppsmälld längs med vägen i anslutning till en gammal landningsbana. Jag tror att det äldsta huset är postkontoret - det verkar vara det enda huset från kolonialtiden.
På kvällen åt jag mat på stadens indiska restaurang - kul med lite omväxling. Pratade med några tjeckiska killar som berättade att i Sapa i Vietnam (där de varit några dagar tidigare) så hade det legat snö. De hade visat de vietnamesiska barnen hur man bygger snögubbar! Även i Phonsavan var det som sagt riktigt kyligt. En varm dusch innan jag kröp ner i sängen kändes helt rätt!

Nästa morgon kom Bouan och hämtade mig med sin moppe. Han hade erbjudit sig att visa mig runt på plain och jars på sin lediga förmiddag. Vi åkte ut till Jar site 1:




Mycket imponerande och intressant. Det finns sådana här stenkrukor utspridda i hela området, men man bör bara titta på dem på de godkända platserna - hela regionen är ännu långt ifrån rensad på bomber från Vietnamkriget. Det här är ett av de mest bombade områdena i världen.
Landskapet i Xieng Kouang ser helt annorlunda ut än de flesta andra delar av landet. Öppet och böljande. H

Efter att vi ätit lunch på ett ställe i stan så stack Bouan tillbaka till jobbet och jag bestämde mig för att besöka marknaden. En riktigt rolig marknad belägen i en gammal flyghangar.
Det är som sagt ganska fult i Phonsavan. Så här ser det ut bakom marknaden (bredvid busstationen).
Kvällen avslutades på en italiensk (!) restaurang nära mitt guesthouse. De hade öppen spis - riktigt härligt eftersom det var ännu kallare den här kvällen (ner mot 2 grader).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar