tisdag 6 september 2016

Hoi An och vidare färd mot Thailand

Länge sedan jag skrev här nu. Men det är alltså fortfarande samma resa som avhandlas. Jag ger inte upp utan tänkte att jag ska bli klar innan jag ger mig ut på någon ny resa...

Hoi An är väldigt vackert och charmigt. Det är ju också en Världsarvsstad.
Det finns mycket att gilla med Hoi An - den goda maten och de vackra byggnaderna t.ex.Tyvärr finns det också en del saker att ogilla - den extrema anpassningen till turister skapar lite av en Disneylandkänsla.

Vi bodde på ett hotell precis utanför gamla stan. Perfekt med bara 5 -10 minuters promenad ner till floden.
De här vårrullarna var verkligen goda!

Det finns så mycket skrivet om Hoi An i alla guideböcker så jag håller mig kort. Var försiktig med alla skräddarna. De har inkastare och olika metoder för att locka in kunder. Beställ bara om du verkligen behöver/vill ha något. Och pruta hårt! Vi köpte två par shorts. Skräddaren ville gärna sälja på oss diverse kostymer och klänningar, men det gäller att vara tuff. Shortsen är dock väldigt bra!
Jag köpte också ett par "skräddarsydda" sandaler. Man väljer mellan ett antal modeller och färger och sedan görs sandalen i din storlek. Mycket praktiskt - de skär till sulan efter din fots form och mäter så att alla remmar blir lagom långa. Om man beställer på förmiddagen kan man hämta de färdiga sandalerna på eftermiddagen. Däremot ska man vänta någon dag innan man går om kring med dem - limmet måste torka ordentligt.
Man kan även passa på att raka sig (om man håller sig med skäggväxt vill säga). Trevligt att bli rakad och ansad för en billig peng. Detta kan man naturligtvis göra i alla Vietnamesiska städer, men här är de vana med västerlänningar vilket underlättar kommunikationen.

Eftersom vi var i Hoi An i Januari, så var vädret fortfarande lite ostadigt. Jag tog en cykeltur till stranden, Cua Dai, det var en trevlig utflykt, men extremt blåsigt. Man kunde också tydligt se att stranden tagit rejäl skada av vinterstormarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar