onsdag 7 september 2016

Mot Hua Hin

Det här är alltså ingen ny resa, utan fortfarande resan som gjordes i jan/feb.

Mina svärföräldrar har ett vinterhus i Hua Hin och vi brukar försöka få till ett besök när vi är i regionen. Det var alltså ditåt i styrde kosan genom att bege oss till Danangs flygplats. Första etappen gick utmärkt. Vi landade i Saigon, hämtade ut våra väskor. Gick till utrikesterminalen och checkade in väskorna igen. Käkade lite god nudelsoppa och drack lite kaffe. Sedan började vår avgång mot Bangkok ändras gång på gång. När vi till slut kom iväg så var vi tre timmar försenade. Då var vi ju alldeles för sent ute för att hinna med flygbussen som vi hade bokat. De senare flygbussarna till Hua Hin var fullbokade. Vi diskuterade lite hur vi skulle göra: Ta minibuss från Victory Monument (lite dumt när man har bagage), åka ut till södra bussterminalen (ett jäkla meck med dyra taxiresor) eller åka till Makkasan busstation och hoppas att de har någon buss till Hua Hin, Vi chansade på att ta tåget till Makkasan. Som naturligtvis inte hade någon buss till Hua Hin. Sen fick vi alltså likförbannat ta en taxi ut till södra bussterminalen! Naturligtvis skulle vi ha åkt till Victrory istället - det var så pass sent att de bara hade minibussar kvar till Hua Hin i allafall.
Så kan det gå är man är lite klantig och har lite otur. Fördelen med Thailand är att det alltid löser sig. Kommunikationerna är bra, taxi är inte SÅ himla dyrt och i värsta fall kan man alltid ta in på hotell.

Väl framme i Hua Hin ägnade vi några dagar åt att slöa, hänga på stranden och tvätta alla kläder. Vi besökte en ny strand en bit norr om Hua Hin, Tassanee Beach, där det finns en mysig bar/kitesurfingskola. 17 knots som den heter har verkligen trevlig stämning!  www.17knotskitesurfcenter.com
Det var faktiskt så trevligt att jag bestämde mig för att komma tillbaka och ta en kurs. Jag har provat på kitesurfning tidigare, men kom inte så långt utan behöver lära mig mer.
Det var nu tyvärr dags för min sambo Richard att åka hem till Lund och göra lite nytta. Själv hade jag nästan tre veckor kvar. Så jag bokade in mig på en resort på stranden för att lära mig kitesurfa ordentligt. Men jag hade nästan osannolik otur! För första gången under alla år som jag besökt Hua Hin så blev det dåligt väder. Riktigt dåligt väder! Konstiga kastvindar som gjorde kiteandet nästan omöjligt. Kallt väder - en morgon när jag vaknade så var det 10 grader. Det är riktigt kallt när man förväntar sig 30 grader och bara har små strandkläder. Under mina tre dagar på stranden så lyckades vi bara få ihop 2 timmars effektiv kitekurs. Jag hann inte lära mig så mycket, men en dag ska jag lyckas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar