måndag 10 oktober 2016

Matlagningskurs och resan tillbaka till Thailand

En av de bästa grejerna med att gå på matlagningskurs i sydostasien är att de nästan alltid inleds med en tur till marknaden. Trevligt att ha möjlighet att fråga om olika ingredienser. Ofta har jag funderingar kring vad olika grönsaker egentligen heter eller när vissa frukter är i säsong.
Kursen hos Tamnak Lao visade sig bara ha två deltagare - jag och en semestrande flygkapten från Guam. Att jag hade varit på marknaden dagen innan gjorde att jag redan hade en del frågor som jag kunde få svar på från våra lärare Leng Lee och Phia Yang. Det var också trevligt att själv kunna svara på alla frågor min kurskamrat hade kring Luang Prabang, mat och Laos i allmänhet. Det var hans första besök i landet och han ville veta så mycket som möjligt.
 

Själva matlagningen var ganska enkel - snabblagade goda rätter. Det mest spännande för mig var att lära mig göra Jeowbong, den lokala chilipastan. En trevlig dag var det i allafall.


Kvällen tillbringade jag på andra sidan bambubron - på stället med utsikt över floden.

Nästa morgon var det dags att säga adjö till Luang Prabang. Jag hade hittat uppgifter på nätet om en ny busslinje mellan Luang Prabang och Loei i Thailand. Hotellägaren hade inte hört talas om den tidigare, men när jag frågade honom om den (dagen innan) ringde han några samtal och jo visst fanns det en sådan buss. Han bokade in mig och erbjöd sig att skjutsa mig till busstationen. Mycket trevlig service!
Bussen var fin och ganska ny och resan gick genom för mig nya delar av Laos.
Efter en smidig gränsövergång och ytterligare en timmes bussfärd så var vi framme i Loei, en ganska liten och avslappnad stad. Staden har inte precis några sevärdheter och är inget turistmål. Turisterna (mest Thailändare) åker istället till Chiang Khan som ligger vid Mekong, precis vid gränsen mot Laos.
Det bästa minnet från Loei är för mig att jag hittade ett mikrobryggeri som gjorde riktigt god öl! Det drevs av en kanadensisk kille och hans Thailändska fru. Här fick jag (förutom god öl) en hel del information om mikrobryggerier och "finöl" i Thailand.
 

Som överallt i  nordöstra Thailand kan man i Loei hitta riktigt bra boende till billigt pris. Jag bodde på Muanmanee Boutique Hotel för 700 Bath.
 

Det var ett riktigt fint ställe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar