lördag 15 oktober 2016

En onödigt jobbig resa till Koh Chang

I det här fallet tog jag beslutet att utsätta mig för ett jobbigt dygn. Jag tog sittbuss till Trat, med byte i Korat! Jag har gjort det förut så jag var medveten om att det inte är det mest bekväma sättet att ta sig dit. Det är ändå helt ok bortsett från att bussen kommer fram klockan 4 på morgonen. Det jävliga ligger alltså i att man får sitta på busstationen och uggla i två timmar innan tuktukarna börjar gå - första båten till Koh Chang går nämligen inte förrän vid 7. Den här gången var det dessutom kallt. Varför gör man då så? Jo det är det överlägset billigaste sättet att ta sig fram och faktiskt också det snabbaste.
Väl på ön fick jag vänta ytterligare en timme innan "bussen" gick ner till Salalphet. Östra sidan av Koh Chang har inte alls lika många turister, så därför går det bara tre "bussturer" per dag. Jag hade bokat in mig på Mangrove Hideaway, ett riktigt fint ställe -både lyxigt och mysigt. Mangrove Hideaway drivs av två franska killar och ligger mitt i fiskebyn.
Utsikt från övervåningen
Jag kan verkligen rekommendera att spendera några nätter här! Mycket avslappnande och trevligt. Man kan t.ex. låna en kajak och ta en tur i mangroveskogen.
Om man gillar fåglar så finns det massor! Jag såg två olika sorters kungsfiskare och även fiskörnar.
Cyklar finns också till utlåning för den som vill utforska södra Koh Chang. Om man vill besöka den fantastiska ensliga stranden Wai Chaek så rekommenderar jag att man lämnar cykeln och går. Det är nämligen mycket brant (man ska i princip över ett berg). Vägen, som från början var tänkt att knyta ihop östra och västra delen av ön, kan vara lite knepig att hitta. Den börjar i svängen på vägen mellan Salakpet by och Salakpeth Seafood. Man följer vägen upp över berget och svänger sedan ner mot stranden på en stig. Ta med vatten och kanske något att mumsa på, för det finns inga restauranger eller affärer på den här stranden.
Efter några härligt lyxiga dagar på Mangrove Hideaway var det dags att dra vidare. Jag hade bestämt mig för att åka till Koh Wai. Under en snorkeltur några år tidigare upplevde jag Koh Wai som väldigt fin och var sugen på att snorkla lite i det fina klara vattnet. Den vänliga personalen på Mangrove Hideaway försökte hjälpa mig med smidig transport genom att ringa och fråga de olika boendena om de skulle komma till Salakpeth och proviantera någon av de närmaste dagarna, men tyvärr var det ingen som hade planer på det. Jag fick helt sonika ta "bussen" runt hela ön ner till Bang Bao - hamnen där båtarna till de andra öarna går. Där tillbringade jag eftermiddagen med en bok och några goda drycker på uteservering och hyrde in mig i ett enkelt rum över natten.
 

Bang Bao är också en gammal fiskeby, men är numera ett turistcentrum med affärer, restauranger, dykskolor etc. Ändå ett helt ok ställe att tillbringa en kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar